Przekładnia kątowa – gdzie ją stosować i jak działa?

Przekładnia kątowa zwana inaczej przekładnią walcowo – stożkową to urządzenie, w którym oś silnika i oś wału zdawczego tworzą kąt prosty. Takie rozwiązanie umożliwia stworzenie korzystnego układu zabudowy napędu, który jest stosowany w wielu maszynach rolniczych i ogrodowych.

Przekładnia kątowa – specyfikacja

Przekładnia kątowa może być umocowana na łapach, kołnierzu lub na wale z wykorzystaniem ramienia reakcyjnego. Moment obrotowy na wyjściu określony jest jako 150 – 14.000 Nm, zaś zakres mocy mechanicznej jako 0.22 – 150 kW. Niektóre modele posiadają dodatkową funkcję jaką jest blokada ruchu wstecznego. Przekładnie mogą współpracować z silnikami elektrycznymi wyposażonymi w kołnierz IEC.

Przekładnia kątowa w Agroplast – zasada działania

Przekładnie spotykamy wszędzie tam, gdzie występuje silnik i odbiornik mocy. Służą one do przenoszenia mocy poprzez zamienianie ruchu obrotowego w obrotowy lub postępowy w zależności od modelu i zastosowania. Przekładnia kątowa od Agroplast stanowi jeden z rodzajów przekładni zębatych, które służą do zamiany mocy obrotowej w obrotową. Głównym jej zadaniem jest dostosowanie obrotów i momentu wyrażonego w niutonometrach do odbiornika mocy, ponieważ silnik rzadko kiedy samoistnie jest w stanie osiągnąć dobre parametry.

Ogólna zasada działania przekładni kątowej nie jest skomplikowana. Jej działanie uzależnione jest od wybranego rodzaju, jednak głównym zadaniem każdego modelu jest przeniesienie ruchu z elementu napędowego na element napędzany. Wśród rodzajów przekładni można wyróżnić:

  • przekładnie, których działanie umożliwia zmianę kierunku przeniesienia napędu przy zachowaniu wyjściowej prędkości obrotowej,
  • przekładnie, których działanie zakłada trzykrotną redukcję obrotów wyjściowych,
  • przekładnie, których działanie opiera się na redukcji obrotów wyjściowych o połowę w stosunku do obrotów zasilających.

Budowa przekładni kątowej

Przekładnia a konkretnie koło zębate składa się z tarczy, wieńca i piasty, przy czym zazwyczaj są to elementy połączone i wykonane z jednego materiału. Na wieńcu tworzącym zewnętrzną część koła występują nacięte zęby łączące go z piastą poprzez tarcze. Funkcja piasty polega na osadzeniu koła na wale. W tarczy często wykonywane są specjalistyczne otwory, które mają zmniejszać ciężar elementu.

Przekładnie kątowe posiadają również specjalne kołnierze wyposażone w otwory mocujące, co umożliwia ich zamontowanie w urządzeniach. Kołnierze zwane wałami wyjściowymi mogą być wydrążone jednostronnie lub dwustronnie albo drążone. Nowoczesne modele budowane są zwykle ze stali nierdzewnej, dzięki czemu są odporne na korozję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *